VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Uitstel handhaving DBA verlengd

Geplaatst op: 02-03-2018, 08:46:51

Het niet-handhaven van de Wet dba (DBA), tot 1 juli dit jaar, is verlengd tot 1 januari 2020. Op dat moment moet er een nieuw systeem in werking treden. Handhaven wordt uitgesteld, maar gebruik van modelovereenkomsten blijft raadzaam. 

Per brief informeerden minister Koolmees (SZW) en staatssecretaris Snel (Financiën) op 9 februari 2018 de Tweede Kamer over de route die zij voor de nieuwe route voor ogen hebben.

Handhaving kwaadwillenden wel uitgebreid

De ‘evident kwaadwillenden’  vallen tot 1 juli 2018 al wél in het handhaafregime, maar tot naheffingen leidde dit nog niet. Daarna geldt de handhaving ook voor andere ‘kwaadwillenden’. Een verruiming dus. Maar of dat daadwerkelijk veel verschil maakt, is de vraag. De Belastingdienst moet nog steeds veel aantonen om opzettelijkheid aan te tonen en daarmee tot naheffing over te kunnen gaan. Daarbij richt die handhaving zich logischerwijze vooral op de ‘onderkant’ van de arbeidsmarkt, om ‘uitbuiting’ te voorkomen. 

“Er kunnen situaties ontstaan waarin partijen evident zo ver buiten het wettelijk kader treden dat je dat niet mag laten gaan. Dan gaat het niet om een zelfstandige professional bij wie er ruis is over de gezag relatie, maar dan gaat het om een beperkt aantal opdrachtgevers die zogezegd bekenden zijn van de Belastingdienst. Ik heb gevraagd of zij op de vingers van twee handen te tellen zijn. De Belastingdienst dacht dat we dan een eind zouden komen. Het zijn vaak lieden die al jaren oneerlijk concurreren en die concurrenten hebben die zich bij mij melden en vragen om er wat aan te doen, omdat zij het zat zijn. Ze zitten veelal aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Bij deze groep is er risico op uitbuiting en is sprake van de begrippen "evidente opzet" en "grove schuld", grenzend aan fraude. Dat zijn de gevallen waar het om gaat.”

Aldus de Staatsecretaris bij uitleg in de Eerste Kamer over wie deze ‘kwaadwillenden’ dan zijn.

DBA veroorzaakte vooral onrust

Duidelijk is in ieder geval dat de DBA verdwijnt en dat er een nieuwe opdrachtgeversverklaring in werking treedt. De DBA, met haar modelovereenkomsten, zou als opvolger van de VAR opdrachtgever en -nemer vooraf duidelijkheid geven over het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking.  Die duidelijkheid kwam er niet omdat die ‘duidelijkheid’ veel te voorwaardelijk was. De inspecteur kan immers achteraf, door zijn bril, alsnog een dienstbetrekking zien. De voorspelde onrust kwam er daadwerkelijk, reden waarom het kabinet van de DBA af wil. 

OGV als opvolger van de DBA

Op 1 januari 2020 zou de zogenaamde opdrachtgeversverklaring (OGV) in werking moeten treden. Met een web module die aangeeft of een arbeidsrelatie als dienstbetrekking gezien moet worden. Waarbij bij lage uurtarieven restricties zitten (sneller in loondienst) en bij hoge tarieven meer vrijheid (tijdelijk zelfstandig). De concretisering van dit plan volgt later dit jaar. Volgende jaar wordt de wetgeving afgerond voor inwerkingtreding op 1 januari 2020. 

Verder met een modelovereenkomst? 

Wat nu te doen? Of na 1 juli dit jaar? Ondanks het ontbreken van (serieuze) handhaving bewijzen modelovereenkomsten nog steeds hun waarde. Misschien om niet als kwaadwillend te boek te staan, maar vooral als basis voor goede afspraken met elkaar, Wkkgz-compliance, maar zeker ook als bijdrage aan het IB-ondernemerschap. Het daadwerkelijk werken conform de modelovereenkomst blijft daarbij van belang (feiten en omstandigheden). 

Bron: eigen samenvatting van diverse artikelen over het onderwerp DBA

 

Vorige pagina